0

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) در اندروید چه فایده ای دارد؟

دسته بندی ها : برنامه نویسی اندروید ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ فرشته آقامیری
استفاده از پوش نوتیفیکیشن

استفاده از پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن و مزایای آن

تعریف ساده Push Notification اعلان هایی است که توسط سازنده یا مدیر یک اپلیکیشن اندروید، به دیوایس هایی چون موبایل، تبلت، ساعت هوشمند و … که اپ روی آنها نصب شده ارسال می شود. با دامون وب همراه باشید تا با این سرویس به طور کامل آشنا شوید.

پوش نوتیفیکیشن از طریق ارتباطی که میان دیوایس کاربر و سرور برقرار شده، ایجاد می شود بنابراین کاربر وقتی قادر به دریافت این نوع پیام های سریع است که به اینترنت متصل باشد.

تفاوت پوش نوتیفیکیشن با دیگر سرویس های ارسال پیام

پوش نوتیفیکیشن شبیه به پیام کوتاه (sms) است؛ با این تفاوت که می تواند در دیگر ابزارها چون مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم عامل نیز ارسال شود. این سرویس نیازی به اطلاعات تماس مشتری برای ارسال پیام ندارد و کاربر با عضویت در سرویس پوش نوتیفیکیشن شما می تواند پیام های ارسالی را دریافت کند.

اصلی ترین تفاوت پوش نوتیفیکیشن با دیگر سرویس های ارسال پیام در هزینه است. هزینه ارسال آن بسیار پایین تر از ارسال ایمیل یا پیام کوتاه بوده؛ در حالیکه میزان open rate با نرخ باز شدن پیام خیلی بالاتر است.

تفاوت دیگر پوش نوتیفیکیشن امکانات بیشتر آن برای نماش پیام است. به عنوان مثال، یک پیام می تواند حاوی یک عکس کوچک یا متوسط یا تیتر و متن اختصاصی خود باشد؛ اما در پیام کوتاه یا ایمیل، نوتیفیکیشن تنها شامل متن است.

آیا استفاده از پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن ها فایده ای دارد؟

Push Notification یکی از روش های بازاریابی، حفظ مشتری و بازگشت کاربر غیر فعال است. در حقیقت، مدیر اپ برای ایجاد یک ارتباط مستمر و سازنده با کاربران خود، از این سرویس استفاده می کند.

اینکه کاربران را ترغیب به نصب اپلیکیشن خود کنید، کافی نیست بلکه باید کاربران فعلی را حفظ کنید. اگر نگاهی به لیست اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی موبایل خود بیندازید، قطعا تعدادی از برنامه ها را اصلا به یاد ندارید که چرا نصب کرده اید؟ یا حتی ممکن است چندین ماه قبل از آنها استفاده کرده باشید. پس نباید از کاربران انتظار داشته باشید با یک بار نصب و استفاده از اپ، به کاربر و مشتری دائمی شما تبدیل شوند. حتما می دانید هزینه جذب کاربر جدید خیلی بیشتر از هزینه حفظ کاربر فعلی است.

واقعیت این است، کاربر شما برای دریافت پوش نوتیفیکیشن نیازی به باز کردن اپ ندارد و بعد از اسال اعلان توسط مدیر برنامه، وقتی کاربر به اینترنت متصل شود، نوتیفیکیشن را مشاهده خواهد کرد. پس با ارسال پیام به کاربران به آنها یادآوری می کنیم تا از برنامه ما استفاده کنند.

پوش نوتیفیکیشن باعث ترغیب کاربران فعلی می شود و اغلب شامل یک کد تخفیف برای خرید، معرفی یک قابلیت جدید، درخواست بروزرسانی اپ، تیتر یک خبر جذاب و فوری، دعوت به شرکت در یک رویداد خاص، تبلیغات، پیشنهاد ارتقاء نسخه رایگان به نسخه پولی و … است.

افراط در استفاده از پوش نوتیفیکیشن، به ضررتان تمام می شود!

باید نهایت وسواس و دقت را در استفاده از این سرویس به خرج دهید. اگر بخواهید زیاده روی کنید، کاربر به راحتی اپ شما را از روی گوشی یا تبلت خود پاک می کند یا حداقل نوتیفیکیشن های اپ را غیرفعال خواهد کرد.

پس پیام ها را حساب شده و با دقت تهیه و ارسال کنید. همچنین، اعلان ها را در زمان مناسب ارسال کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

اگر از Push Notification سنجیده استفاده کنید مسیر موفقیت برایتان هموار می شود اما اگر افراط کنید یا محتوای بی ارزشی ارسال کنید، تنها به اپلیکیشن خود ضرر می زنید.

چگونه از پوش نوتیفیکیشن در اندروید استفاده کنیم؟

روش های زیادی برای استفاده و ارسال این سرویس در اندروید وجود دارد. می توانید از سرویس های ویژه ی ارسال پوش نوتیفیکیشن مانند Firebase Cloud Messaging (FCM) گوگل، OneSignal، SendPulse یا سایت های داخلی مانند پوشه (Pushe) و نجوا (Najva) استفاده کنید.

سرویس‌های Firebase، OneSignal، SendPulse، پوشه و نجوا

البته از این سرویس ها در تمام پلتفرم ها می توان استفاده کرد. به دلیل اینکه پیاده سازی و راه اندازی سرور موردنیاز برای این کار حساسیت بالایی دارد، اغلب توسعه دهندگان استفاده از این سرویس ها را ترجیح می دهند.

فرشته آقامیری
فرشته آقامیری

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!