آموزش کار با افزونه Yoast SEO؛ سئو کردن سایت وردپرسی

دسته بندی ها : افزونه وردپرس ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ فرشته آقامیری
سئو و بهینه سازی سایت با yoast seo

چگونه از Yoast SEO برای سئوی سایت مان استفاده کنیم؟

افزونه Yoast SEO قدرتمندترین افزونه وردپرس برای سئوی سایت است. سئو نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت دارد و همواره دغدغه مدیران سایت این است که به آموزش جامع و صحیح سئو دسترسی داشته باشند. اکنون در این مقاله از دامون وب، به شما کمک می کنیم سایت خود را با استفاده از Yoast SEO بهینه سازی کنید. در واقع، افزونه Yoast به شما کمک می کند اصلی ترین و ابتدایی ترین نکات سئوی داخلی را در سایت تان پیاده سازی کنید و آنها را بهبود دهید.

این افزونه دو نسخه رایگان و تجاری دارد. نسخه رایگان آن از طریق مخزن وردپرس در دسترس است و می توانید با جستجوی Yoast seo در بخش افزونه ها، اقدام به نصب آن کنید.

افزونه yoast seo

 

بعد از فعال سازی افزونه، گزینه سئو به صفحه پیشخوان اضافه می شود.

افزونه yoast seo

تنظیمات سئو در افزونه:

بخش اول: عمومی

این بخش شامل سه تب پیشخوان، امکانات و ابزارهای وبمستر است که در ادامه درباره ی هر یک صحبت می کنیم:

پیشخوان:

در سربرگ پیشخوان اطلاعاتی درمورد خلاصه فعالیت سئوی سایت در اختیار شما قرار می گیرد. اگر مشکلی با سئوی سایت وجود داشته باشد در این بخش نشان داده می شود.

امکانات:

تمام بخش های سربرگ امکانات را می توانید روی فعال یا غیرفعال قرار دهید. نسخه رایگان امکانات کمتری در مقایسه با نسخه تجاری دارد، اما همین امکاناتی که در نسخه رایگان ارائه شده اند نیز برای سئوی درون سایت کافی هستند و می توانید از آنها بهترین استفاده را ببرید.

در این بخش امکان فعال سازی تجزیه و تحلیل خوانایی مطالب، نقشه های XML سایت، نوار منوی مدیریت و … وجود دارد و همه بخش ها به طور پیش فرض روی فعال قرار گرفته اند.

ابزارهای وبمستر:

در این سربرگ می توانید تاییدیه های مربوط به گوگل، بینگ و یاندکس را وارد کنید و برای ایجاد اتصالات و استفاده از انواع ابزارهای وبمستران مورد استفاده قرار دهید. برای دریافت هر تاییدیه روی لینک مقابل آن کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل با افزونه Yoast SEO:

برای گرفتن کد تاییدیه گوگل، روی لینک کنسول جستجوی گوگل کلیک کنید و در صفحه ی باز شده، به تب Alternate methods بروید و تیک گزینه Google Analytics را بزنید.

اکنون باید حساب گوگل آنالیتیکس بسازید. برای این منظور، به سایت Google Analytics بروید و یک حساب کاربری بسازید و کد رهگیری Tracking ID را کپی کنید.

حالا به صفحه پیشخوان وردپرس برگردید و افزونه Google Analytics for WordPress by MonsterInsights را نصب و فعال سازی کنید. اکنون کد رهگیری گوگل آنالیتیکس را وارد کنید تا حساب شما فعال شود.

دوباره به صفحه تایید سایت در جستجوی گوگل برگردید و با انتخاب گزینه Google Analytics، روی VERIFY کلیک کنید تا سایت شما شناسایی شود.

برای ثبت سایت در گوگل با استفاده از افزونه Yoast SEO، کافی است درخواست خود را در سایت سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. در همان صفحه گزینه HTML tag را انتخاب کنید تا گوگل یک کد متا در اختیارتان قرار دهد.

این کد را کپی کرده و به داشبورد افزونه Yoast بروید. در بخش ابزارهای وبمستر در فیلد “تایید ابزار وبمستر گوگل” کد را وارد کنید و ذخیره تغییرات را بزنید.

سپس به صفحه سرچ کنسول بازگردید و روی گزینه VERIFY بزنید تا سایت شما به سرچ کنسول متصل شود.

ثبت سایت در بینگ با افزونه Yoast SEO:

بینگ دومین موتور جستجوی قدرتمند دنیاست و نباید نسبت به آن بی توجه باشید، چرا که می تواند ترافیک بالایی برای شما فراهم کند. برای این منظور وارد سایت رسمی وبمستر تولز بینگ شوید (می توانید روی لینک ابزار وبمستر بینگ در مقابل کد تاییدیه بینگ کلیک کنید.) و یک حساب کاربری بسازید.

بینگ سه راه برای تایید سایت و اتصال به وبمستر تولز ارائه می دهد که ساده ترین آن، استفاده از Meta Tag و افزونه Yoast seo است. یک کد Meta Tag در اختیار شما قرار می گیرد. این کد را کپی کرده و در فیلد کد تاییدیه بینگ در افزونه یوست Paste کنید.

سپس به صفحه وبمستر تولز بینگ برگردید و دکمه تایید را بزنید تا سایت شما شناسایی شده و به بینگ متصل شود.

بخش دوم: ظاهر جستجو

در این بخش، چند سربرگ وجود دارد که تمامی آنها را بررسی می کنیم.

عمومی:

بخش عمومی مربوط به تنظیمات کلی افزونه است که هنگام جستجو به کاربران نشان داده می شود. پیکربندی این تنظیمات اهمیت زیادی دارند و باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید.

جدا کننده عنوان: باید جداکننده ای برای عنوان مطلب +جداکننده+ عنوان سایت داشته باشید که به طور پیش فرض روی خط تیره قرار دارد. به عنوان مثال نتیجه جستجوی مربوط به افزونه Yoast seo در سایت ما به این شکل خواهد بود:

آموزش کار با افزونه Yoast SEO؛ سئو کردن سایت وردپرسی – دامون وب

بیشتر سایت ها از خط تیره یا Dash به عنوان کاراکتر جدا کننده استفاده می کنند.

عنوان سئو: در این بخش متغیرهایی را به نتیجه جستجو Snippet اضافه می کنید تا هر زمان پستی نوشتید، این قسمت خودکار برای شما آماده شده و نام سایت به عنوان مطلب اضافه شود. بهتر است به این قسمت دست نزنید.

توضیح متا: در این بخش یک توضیح متای کلی برای سایت تان بنویسید تا هر وقت برند شما جستجو شد این قسمت نشان داده شود.

گراف دانش: گراف دانش همان کادری است که وقتی جستجویی انجام می دهید، در سمت راست صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایان می شود و اطلاعات جامعی درباره آن فرد یا برند به شما می دهد.

نام شرکت یا شخص: در این قسمت نام شرکت را بنویسید و لوگوی شرکت را انتخاب کنید، اما اگر سایت تان یک سایت شخصی است تنها نام خود (مالک سایت) را درج کنید.

انواع محتوا:

از این بخش برای مدیریت سایت و نمایش سایت در موتورهای جستجو استفاده می شود. در قسمت نوشته ها می توان وضعیت ایندکس شدن یا نشدن مطالب سایت را مشخص کرد. همچنین تنظیمات عنوان و توضیحات متا نیز با افزودن متن های از پیش تعریف شده و افزودن متغیرها قابل انجام است.

در بخش های بعدی نیز می توانید وضعیت ایندکس شدن یا نوایندکس را تغییر دهید. البته توصیه می کنیم این تنظیمات را تغییر ندهید و با همراهی یک متخصص سئو برای تغییر اقدام کنید.

عناصر چند رسانه ای:

عناصر چند رسانه ای همان تصاویر سایت تان هستند که به طور پیش فرض در وردپرس لینک دار می شوند. بهتر است این گزینه فعال باشد تا وقتی کاربران در نتایج جستجوی گوگل تصاویر سایت شما را می بینند و روی آن کلیک می کنند، مستقیما به پستی بروند که تصاویر در آن قرار گرفته است.

طبقه بندی ها:

طبقه بندی محتوای سایت شکل هایی از پست ها و محصولات هستند که براساس کدنویسی قالب سایت تعریف شده است و گاهی تا صد مورد طبقه بندی هم وجود دارد، البته به استاندارد بودن یا نبودن قالب هم بستگی دارد. معمولا تعداد طبقه بندی ها در قالب های فروشگاهی وردپرس خیلی بیشتر از قالب های دیگر است.

بخش سوم: میز فرمان جستجو

در این صفحه، روی دکمه دریافت کد تصدیق گوگل بزنید. پس از آن در صفحه ی باز شده حساب جیمیل خود را برای برقراری ارتباط انتخاب کنید و در نهایت کدی که برای برقراری اتصال بین افزونه Yoast seo و جیمیل انتخاب شده را کپی کرده و در فیلد موردنظر وارد کنید. در پایان روی دکمه تصدیق کلیک کنید.

با تنظیم این بخش می توانید نظارت بهتری روی وب سایت خود داشته باشید. بدین ترتیب اطلاعاتی براساس ترافیک تان در رایانه های رومیزی، گوشی ها و گوشی های هوشمند دریافت می کنید. یکی از فواید مهم این پیشخوان دسترسی مستقیم به آدرس های ایندکس شده سایت در گوگل است. وقتی آدرس های سایت شما دچار خطای ایندکس شوند (این خطا ممکن است به هر دلیلی مانند تغییر آدرس، حذف مطالب و … اتفاق بیفتد) همه در این پنل نشان داده می شوند و با مشاهده آنها می توانید ریدایرکت درست کنید.

بخش چهارم: اجتماعی

در این بخش می توانید آدرس صفحات اجتماعی خود را برای برقراری ارتباط با وردپرس وارد کنید. این کار تاثیر به سزایی در سئوی سایت شما دارد. در واقع، ثبت شبکه های اجتماعی و ثبت سایت به این صفحات کمک می کند موتورهای جستجو حساب های سایت را در سایت های فیس بوک، توییتر و … شناسایی کنند و از قدرت شبکه های اجتماعی برای محبوبیت سایت و افزایش رتبه آن استفاده کنند.

همچنین، استفاده از شبکه های اجتماعی به گوگل کمک می کند پنل گراف دانش Knowledge Graph را برای سایت ها بسازد.

بخش پنجم: ابزارها

در نسخه ی رایگان ابزارهای خوبی در اختیارتان قرار دارد. با استفاده از آنها می توانید کارهای مهمی چون تنظیم فایل ربات و ویرایش گروهی محتوای سایت را انجام دهید.

ابزارها در yoast seo

درون ریزی و برون بری: با دسترسی به این گزینه می توانید تنظیماتی که در دیگر افزونه های سئو انجام داده اید را درون ریزی کرده یا تنظیمات فعلی خود را برون بری کنید.

برای رفتن از دیگر افزونه های سئو به افزونه Yoast seo، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • افزونه سئو فعلی تان را غیرفعال کنید.
  • افزونه Yoast SEO را نصب و فعال کنید.
  • وارد بخش تنظیمات>درون ریزی از دیگر افزونه های سئو شوید.
  • افزونه موردنظر را انتخاب کنید تا تنظیمات درون ریزی شود.
  • بعد از درون ریزی، افزونه ی سئوی قبلی را پاک کنید.
  • در لیست افزونه های نصب شده، افزونه سئوی قبلی را حذف یا غیرفعال کنید.
  • اکنون از سایت خود بکاپ بگیرید و از افزونه سئو Yoast، استفاده کنید.

ویرایشگر فایل: با کلیک روی گزینه “ایجاد پرونده robots.txt” می توانید محتوای فایل ربات را مشاهده یا ویرایش کنید. افزونه Yoast SEO این امکان را فراهم کرده تا بتوانید فایل robots.txt سایت خودتان را بسازید و آن را در هاست و مسیر روت سایت قرار دهید. با این کار ربات موتورهای جستجو (خزنده ها) زودتر این فایل را دیده و دستورات خود را دریافت می کنند.

تنظیمات robot.txt در یواست سئو

در قسمت پایین به فایل htaccess هم دسترسی دارید. این فایل به منظور بهبود ارتباط بین وردپرس و هاست تعبیه شده و به امنیت هر چه بیشتر سایت کمک می کند.

این فایل همیشه در مسیر روت هاست و کنار فایل ربات قرار دارد. اگر قادر به مشاهده آن نیستید به این خاطر است که توسط هاست محافظت می شود، پس گزینه “دیدن فایل های مخفی” را فعال کنید.

ویرایشگر گروهی: در این قسمت امکاناتی فراهم شده تا به ویرایش عنوان سئو و توضیحات متای مطالب خود دسترسی داشته باشید.

می توانید هر از گاهی عناوین مطالب خود را تغییر دهید تا شاهد تغییراتی در نتایج جستجو و رتبه سایت خود باشید. البته نیازی به ویرایش جداگانه مطالب نیست، کافیست یک بار وارد ویرایشگر دسته جمعی شوید و هر کدام از مطالب خود را که می خواهید از نظر سئو به روزرسانی کنید.

تنظیمات سئو در برگه ها و نوشته ها:

تنظیمات پیکربندی را تنها یکبار اعمال می کنید اما باید برای هر نوشته و برگه ی خود تنظیمات سئو را انجام دهید و آن را بهینه کنید.

ویرایش اسنیپت

عنوان سئو: عنوانی که برای مطلب شما در موتورهای جستجو نمایش داده می شود. پس بهترین و جذاب ترین عنوان را برای مقاله خود انتخاب کنید.

نامک: عبارتی که در انتهای آدرس نوشته شما در مرورگر نمایش داده می شود.

توضیحات متا: این توضیحات در پایین عنوان سئو در موتورهای جستجو به بازدیدکننده نشان داده می شود.

پیش نمایش اسنیپت در یواست سئو

عبارت کلیدی کانونی

همان کلمه کلیدی شماست که محتوای خود را براساس آن تولید کرده اید.

تحلیل و بررسی خوانایی

آنالیز محتوای افزونه کمک می کند بهترین محتوا را تولید کنید و بتوانید نوشته های خود را برای کاربر و موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

مشکلات و بهبودهای محتوا

بخش تجزیه و تحلیل محتوا از سه بخش تشکیل شده است:

مشکلات: سعی کنید تذکرات این قسمت را برطرف کنید تا سئوی محتوا به خوبی انجام شود. معمولا پیوند یکتای نامناسب، نداشتن عنوان و توضیحات متا از مشکلات یک محتوا به حساب می آید.

بهبودها: شاید فکر کنید هیچ اشکالی از نظر سئو در محتوایتان وجود ندارد، اما بازهم ممکن است نیاز به بهبودهایی باشد. نبود کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات متا و آدرس پیوند یکتا، عدم استفاده از کلمه کلیدی در عنوان، توضیحات متا، عنوان های هیدینگ، نداشتن لینک های داخلی و خارجی، نداشتن تصویر و … از جمله مواردی است که در سئوی محتوا نیاز به بهبود دارند.

نتایج خوب: این قسمت به شما می گوید چقدر کارتان را خوب انجام داده اید. برای مثال، لینک سازی خوبی داشته اید و از لینک ها، تصاویر، کلمه کلیدی، عنوان های هیدینگ، توضیحات متا و عنوان سئو مناسب استفاده کرده اید.

راهنمای استفاده از کلمه کلیدی، توضیحات متا، پیوند یکتا و محتوای مناسب:

کلمه کلیدی:

  • از کلمه کلیدی در محتوا، عناوین H (هیدینگ)، متن جایگزین تصاویر، عنوان مطلب و توضیحات متا استفاده کنید.
  • به چگالی کلید واژه (تکرار کلمه کلیدی) توجه کنید و همواره آن را بین ۲ تا ۲.۵% نگه دارید.
  • کلید واژه را در ابتدای متن خود تکرار کنید.
  • محتوای خود را براساس کلید واژه و با رعایت اصول نگارشی بنویسید.
  • از کلید واژه مرتبط در محتوای خود استفاده کنید.

عنوان:

  • عنوان باید جذاب باشد و کلمه کلیدی را در خود جای دهد.
  • عنوان باید مرتبط به محتوا باشد.
  • عنوان باید نام برند/سایت را در خود داشته باشد.
  • عنوان باید بین ۳۰ تا ۵۵ کاراکتر طول داشته باشد.
  • توضیحات متا:
  • توضیحات متا باید کلمه کلیدی و مترادف های آن را در خود جای دهد.
  • توضیحات متا را طوری بنویسید که کاربران را جذب کند.
  • توضیحات متا نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد.
  • برای مطالب خود توضیحات متا بنویسید.
  • در توضیحات متا از شکلک ها و … استفاده کنید.

پیوند یکتا:

  • پیوند یکتا کوتاه برای رتبه شما مناسب تر است.
  • پیوند یکتا را دقیق و مرتبط به عنوان بنویسید.
  • در پیوند یکتا از کلمات زائد انگلیسی استفاده نکنید مانند to،in،the و …

محتوا:

  • محتوا باید بیشتر از ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ کلمه باشد.
  • در محتوای خود از تصاویر استفاده کنید.
  • در محتوا لینک های داخلی و خارجی داشته باشید.
  • به دیگر مطالب سایت تان لینک مستقیم بدهید.
  • به سایت های مرتبط به محتوای خود لینک بدهید.
  • از تیترها یا همان عناوین Heading استفاده کنید.
  • محتوایی جذاب و گویا بنویسید.
  • از نوشتن محتوای ادبی و سخت که نیاز به چندین بار خواندن دارد بپرهیزید.
  • محتوای دیگر سایت ها را کپی نکنید.
  • همواره محتوای سایت خود را به روز نگه دارید و با کاربران ارتباط بیشتری برقرار کنید.

رنگ بندی چراغ های افزونه:

از چهار چراغ با رنگ های خاکستری، قرمز، نارنجی و سبز برای امتیازدهی به محتوا استفاده می شود.

رنگ خاکستری: وقتی هیچ کلیدواژه ای برای محتوای خود انتخاب نکرده اید، رنگ خاکستری نشان داده می شود. پس یک کلمه کلیدی به مقاله اضافه کنید تا افزونه تجزیه و تحلیل خود را انجام دهد.

رنگ قرمز: وقتی کلمه کلیدی به مقاله خود اضافه کنید، ممکن است بدترین وضعیت با رنگ قرمز ظاهر شود. پس نیازمند بهینه سازی محتوا خواهید بود تا از رنگ قرمز خارج شود.

رنگ نارنجی: نارنجی به معنای وضعیت مناسبی از محتواست. این رنگ می گوید کارتان را خوب انجام داده اید اما هنوز نیاز به بهینه سازی های بیشتر است. پس از بهبودهای پیشنهاد شده استفاده کنید و به سئو هر چه بهتر مقاله ی خود کمک کنید.

از نظر تیم توسعه دهنده افزونه، مواردی در مقاله ها وجود دارد که نیازمند بهبود هستند. مثلا جمله های بلند باید کوتاه شوند، پاراگراف ها کوتاه شوند، محتوای هر تیتر بهتر است کمتر از ۳۰۰ کلمه باشد.

رنگ سبز: رنگ سبز یعنی از نظر تیم توسعه افزونه کار خود را خوب انجام داده اید، پس به دنبال سئوی خارج از سایت باشید. بعد از انتشار مقاله، آن را ترویج دهید و برای آن بک لینک بگیرید.

در انتها:

تنظیمات افزونه را انجام دهید و برای تمام نوشته ها و برگه های خود روی تنظیمات سئو متمرکز شوید. افزونه های زیادی برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس وجود دارد اما افزونه Yoast SEO از بهترین هاست.

فرشته آقامیری
فرشته آقامیری

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!